רמה גבוהה של PSA – על מה זה מעיד חוץ מסרטן בפרוסטטה? בגוף האדם יש מגוון עצום של חלבונים שמאפשרים את פעילות תקינה. אנזימים המעורבים בפעילות מערכת העיכול, מערכת הנשימה, מערכת ההפרשה ועוד – הכול מתנהל בצורה מסודרת ובאופן מופתי.

כאשר ישנה עלייה בכמות של אחד האנזימים לרוב הדבר יעיד על בעיה שעלולה לערער על הקיים ויש לבדוק ולאבחן אותה.

אחד האנזימים המוכרים אצל גברים הוא – PSA. זהו חלבון הנקרא בשמו המלא – Prostate Specific Antigen, אשר מופרש מבלוטת הערמונית המצויה במערכת הרבייה של גברים. עלייה בכמותו בגוף מתרחשת במצב של סרטן בפרוסטטה הנחשב לנפוץ אצל גברים.

עלייה בכמות ה -PSA יכולה להלחיץ כל גבר באשר הוא, אך מה האם עלייה יכולה להעיד על דברים נוספים?

התבגרות

גוף האדם משתנה בהתאם לגיל. רמות אנזימים שונות יכולות להיות קיימות במגוון גילאים – ופשוט להעיד על התבגרות ביולוגית. רמות ה-PSA הנחשבות נורמאליות בגילאי 25 יכולות להכפיל את עצמן עד גיל 40, ולעשות זאת שוב עד גיל 60 – ובכל זאת הכול בגוף יהיה תקין וללא שום בעיה בריאותית מוכרת.

דלקת

הפרוסטטה היא בלוטה ונחשבת כאיבר קטן, וכמו בכל איבר אחר – יכולה להיות בה דלקת. במידה ואכן מתרחשת דלקת במקום היא מקבלת את השם "פרוסטטיטיס" ויש לטפל בה. הדלקת יכולה להיגרם על ידי חיידקים או גורמים ויראליים – אך בנוסף לזאת היא מעלה את רמות ה-PSA המצויות בגוף.

פרוצדורות רפואיות

בלוטת הפרוסטטה נמצאת בקרבת מקום להליכים רפואיים הקשורים לאזור מערכת ההפרשה והרבייה של גברים. במידה וישנו מצב רפואי המצריך הכנסת קתטר או לקיחת ביופסיה מהאזור – בלוטת הפרוסטטה עלולה לחוות טראומה ולהפריש רמות גבוהות של PSA גם אם הגוף רק עבר טראומה מסוג זה.

היפרפלזיה שפירה של הערמונית

אצל גברים מעל גיל 50 ישנה בעיה של התרבות תאים של בלוטת הערמונית וגדילתה בעקבות כך. אותם התאים אינם סרטניים, אך כמותם הולכת ומתרבה. אותם תאים מפרישים PSA – משמע יותר תאים, יותר הפרשה.

היפרפלזיה שפירה של הערמונית נחשבת למצב רפואי שאינו מצריך התערבות, אלא אם כן היא גורמת לקושי בהטלת שתן או לכאבים ואז ישנן דרכים רפואיות לטפל במצב.

דלקת בדרכי השתן

הקרבה של בלוטת הפרוסטטה אל דרכי השתן יכולה לגרום לאחת להשפיע על השנייה. במצב של היפרפלזיה שפירה של ערמונית יכולה להיות חסימה חלקית של הטלת השתן, ובמצב של דלקת בדרכי השתן יכולה הבלוטה להיות מושפעת ולהפריש רמות גבוהות של PSA – גם אם הזיהום לא הגיע ישירות אליה.

רוב הדלקות בדרכי השתן הגבריות מגיבות היטב לאנטיביוטיקה, אך חשוב לזכור גם לאחר טיפול להמתין מעט אם יש צורך לערוך מבחן PSA, במטרה לקבל תוצאות אמיתיות.

הוצאת זרע

קיום יחסי מין או אוננות מספר ימים לפני קיום בדיקת PSA יכולים להעלות את רמות הבדיקה וכך לתת תוצאות שאינן תואמות את המציאות. מצב זה קורה בעקבות הקשר שבין בלוטת הערמונית לנוזל הזרע. בלוטת הערמונית פולטת נוזל שקוף שמצטרף לנוזל הזרע וכך נוצר החומר שנפלט החוצה מן המערכת כפי שאנו מכירים אותו.

רכיבה תכופה על אופניים

למרות שהדבר נשמע מוזר ישנם מחקרים הטוענים כי רכיבה על אופניים יכולה לגרות את בלוטת הפרוסטטה להוציא רמות גבוהות של PSA, ללא שום קשר למצב פתולוגי או גופני. רצוי לזכור כי ישנם מחקרים אחרים הטוענים כי אין קשר בין הדברים – ובכל מקרה, יש צורך להיות רוכב מקצועי כדי לדאוג מרמות PSA גבוהות בעקבות רכיבה על אופניים.

דילוג לתוכן