רופאיםבלוטת הערמונית שוכנת מתחת לשלפוחית השתן אצל גברים, סביב השופכה. גודלה בערך כגודל ערמון – ומכאן שמה.

בעגה הרפואית היא נקראת לעיתים בלוטת הפרוסטטה –Prostate gland. תפקידה העיקרי כולל ייצור של מרכיבים חשובים בנוזל הזרע וסיוע לשפיכת הזרע.

סרטן הערמונית

סרטן הערמונית הוא מחלה נפוצה ביותר בקרב גברים. בדומה לכל תהליך סרטני, מדובר בגדילה לא תקינה של תאים בבלוטה, המתרבים ומתחלקים ללא בקרה.

תהליך סרטני זה מתנהג בדרך כלל באופן אינדולנטי– מתפתח לאט ובאיטיות, במשך שנים רבות. עם זאת, כמו תהליכים סרטניים במקומות אחרים בגוף, גם סרטן הערמונית יכול לשלוח גרורות (למשל: לעצמות), ולהפוך למחלה מפושטת וקשה.

סימנים וסימפטומים

מה הסימפטומים מהם סובל אדם החולה בסרטן הערמונית? הסימפטומים הראשוניים קשורים בהגדלתה של הבלוטה יתר על המידה. מכיוון שהבלוטה נמצאת בסמיכות רבה לשלפוחית השתן ולמערכת המין, הסימפטומים קושרים בעיקר למערכות אלו.

תכיפות במתן שתן, הליכות מרובות לשירותים באמצע הלילה (סימפטום המכונה נוקטוריה–nocturia), הרגשה של דחיפות במתן שתן (קושי להתאפק), והיסוס במתן שתן הן תופעות אורינריות (של מערכת השתן), שנובעות מהגדלה של הבלוטה ולחץ שמופעל על שלפוחית השתן ועל השופכה.

סימן נוסף שיכול להופיע הוא דם בשתן (המטוריה). הופעה חדשה של קשיים בהשגת זקפה בגיל המבוגר יכולה להיות גם היא סימפטום ראשוני של סרטן בבלוטת הערמונית. סימפטום זה מופיע בעקבות לחץ של הבלוטה על עצבים העוברים בקרבתה ואחראיים לתפקוד המיני התקין. דם בנוזל הזרע יכול להופיע גם כן.

צריך לזכור, שהסימפטומים שתוארו לעיל יכולים בהחלט להופיע גם בגברים עם הגדלה שפירה של הבלוטה, וברוב המקרים קשה להבחין בין שני המצבים על פי הסימפטומים ומצבו הקליני של החולה.

במקרים נדירים באופן יחסי, המחלה מתגלית דווקא בשלב מאוחר, לאחר שגרורות נשלחו לאיברים אחרים בגוף. במקרה כזה הסימפטומים הראשונים המופיעים אצל החולה אינם קשורים לבלוטת הערמונית, אלא למיקום הגרורה.

גרורות לעצמות, הנפוצות בסרטן הערמונית, יכולות להביא לשברים פתולוגיים (שברים הנובעים מעצם חלשה שאינה בריאה), ודווקא שברים אלו יהיו הסימפטום הראשון ממנו סובל החולה.

כמו כן, גם מצבים של עודף משקל והשמנת יתר עלולים להגביר את הסיכון למחלת סרטן הערמונית.

בדיקות סקירה לסרטן הערמונית

אילו בדיקות פשוטות יכולות לסייע באיתור של סרטן הערמונית? והאם בדיקות לסרטן הערמונית אכן נחוצות? הדרך הראשונית והפשוטה ביותר כוללת בדיקה של הערמונית על ידי רופא. אין צורך בבדיקה על ידי רופא מומחה דווקא – ניתן להיבדק אצל רופא משפחה או רופא אחר במרפאה.

סרטן בבלוטת הערמונית גורם להגדלתה של הבלוטה ולכן, ניתן לחוש בבלוטה מוגדלת בבדיקה גופנית על ידי עיסוי ומישוש. הבדיקה אומנם איננה נעימה כל כך, אך היא קצרה, ולא כרוכה בכאב אלא במעט אי נוחות.

הרופא הבודק ממשש את הבלוטה דרך פי הטבעת, ומתרשם מגודלה, קשיחותה, ומרקמה. בלוטה מוגדלת באופן לא סדיר יכולה להחשיד לתהליך ממאיר.

עם זאת, חשוב לזכור שהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית, שאיננה קשורה לסרטן הערמונית, היא תופעה שכיחה ביותר בקרב גברים בגיל העמידה, ולעיתים קשה להבחין בינה לבין תהליך סרטני.

בדיקה חשובה נוספת לאיתור מוקדם של סרטן הערמונית היא בדיקת PSA. בדיקה זו היא בדיקת דם, הבודקת חומר המופרש מהבלוטה, שרמתו עולה בהופעה של תהליך ממאיר.

עם זאת, ביצועה של בדיקה זו כבדיקת סקר כאשר לא מופיעים סימפטומים כלל שנויה מחלוקת קשה בעולם הרפואי.

רופאים רבים טוענים שבדיקה זו מגלה מקרים רבים שלא היו מתגלים כלל במהלך חייהם של המטופלים ולא היו משפיעים עליהם כלל. יש לזכור שלבדיקה זו חסרונות נוספים: רמת PSA  עולה גם במצבים דלקתיים שונים, חבלות, הגדלה שפירה של הבלוטה, ועוד.

בדיקות שונות המבוססות על בדיקה זו נמצאות בשימוש (לדוגמא: free-PSA), אך יעילותן האמיתית במניעת תחלואה ותמותה מסרטן הערמונית מוטלת בספק.

אולי יעניין אותך גם:

טיפול חדש בסרטן ערמונית גרורתי מצליח היכן שטיפולים אחרים נכשלו

הסיכוי לחלות בסרטן הערמונית לנימולים נמוך יותר

רשלנות באבחון סרטן הערמונית

דילוג לתוכן